Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

OZPN-y kontra PZPN. Jest wniosek do Ministerstwa Sportu o kontrolę w piłkarskiej centrali

LEGNICA. Trwa wojna wypowiedziana przez Polski Związek Piłki Nożnej amatorskiej piłce w Polsce. Chodzi o uchwałę przekazującą prowadzenie rozgrywek ligowych w niższych ligach Okręgowym Związkom Piłki Nożnej i powierzenie ich Wojewódzkim Związkom. Od kilku dni sprawą zajmują się prawnicy Ministerstwa Sportu i Turystyki i nieoficjalnie wiadomo, że wskutek formalnych uchybień nieszczęsna uchwała może zostać uchylona już w najbliższym czasie... 

Przypomnijmy iż PZPN wykorzystując przepisy RODO uznał, że OZPN-y nie dają gwarancji właściwego przetwarzania danych osobowych piłkarzy, sędziów i działaczy. W domyśle – mają stare komputery, które nie są odporne na ataki hakerów i pozostają narażone na kradzież tajnych informacji. Skomputeryzowana Warszawa i skomputeryzowane WOZP – to co innego. Stamtąd rzekomo nic nie wycieknie! Trochę ma się to nijak do ostatniej kary nałożonej na Dolnośląski Związek Piłki Nożnej za wyciek danych kilkuset sędziów piłki nożnej... 

OZPN-y kontra PZPN. Jest wniosek do Ministerstwa Sportu o kontrolę w piłkarskiej centrali

Minister Sportu i Turystyki Witold BAŃKA w przyszłym tygodniu najprawdopodobniej przyjedzie do Legnicy by spotkać się z działaczami piłkarskimi z tzw. terenu i rozmawiać o problemie. Ale niepokojące są i inne kwestie. Także te dotyczące przestrzegania prawa przez niektórych tzw. baronów piłkarskich (policja prowadzi zmierzające ku końcowi śledztwo - przyp.red.). Szczątkowe, nieoficjalne informację docierające do mediów dają wyobrażenie o tzw. drugim dnie rzekomej reformy piłki nożnej. Owa reforma to nic innego jak próba "zabetonowania" posad w kilku Wojewódzkich ZPN przed szykującymi się zmianami...

Dzisiaj Maria KAJDAN, szefowa OZPN Legnica mając upoważnienie WSZYSTKICH OZPN-ów sprzeciwiających się uchwale PZPN, wysłała oficjalny wniosek o przeprowadzenie kontroli w piłkarskiej centrali.    

Oto pełna treść pisma skierowanego na ręce Witolda BAŃKI, Ministra Sportu i Turystyki, do wiadomości posłów z Sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki

Legnica 20 maj 2019 r.

Sz. Pan Minister
Witold Bańka
Ministerstwo Sportu i Turystyki

Szanowny Panie Ministrze,

W imieniu Prezesów Okręgowych Związków Piłki Nożnej obecnych na Zjeździe OZPN -ów w Radomiu w dniu 9 maja br. wnoszę o przeprowadzenie kontroli w Polskim Związku Piłki Nożnej (zwanego dalej PZPN) pod względem prawnym, a w szczególności stopnia przestrzegania Statutu PZPN przez Zarząd PZPN i wydanie rozstrzygnięć nadzorczych uniemożliwiających realizację Uchwały nr IV/62 Zarządu PZPN z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie podmiotów upoważnionych do prowadzenia rozgrywek piłkarskich na terenie Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej.
Z uwagi na natychmiastowe przystąpienie władz wykonawczych PZPN do realizacji w/w uchwały, niepowetowanej szkody, jaką uchwała ta może wyrządzić dla piłkarstwa, wnoszę o podjęcie pilnych działań nadzorczych i zawieszenie wykonania uchwały PZPN do czasu wydania rozstrzygnięcia nadzorczego.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 § 5 Statutu PZPN - w ramach Związków Piłki Nożnej mogą działać Okręgowe Związki piłki nożnej i podokręgi obejmujące terenem swojego działania obszar jednego lub kilku powiatów znajdujących się na terenie jednego województwa.

Przedmiotowa Uchwała Zarządu PZPN IV/62 przekazuje prowadzenie rozgrywek piłkarskich wyłącznie Wojewódzkim Związkom Piłki Nożnej - jako organizacjom członkowskim -lub działającym z ich upoważnienia, jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, co w istocie w sposób oczywisty oznacza zmiany strukturalne PZPN i odebranie Okręgowym Związkom Piłki Nożnej możliwości funkcjonowania poprzez pozbawienie możliwości wykonywania obowiązków Statutowych, które są podstawą działalności każdego Okręgowego Związku, a tym samym wyrzucenie okręgowych związków piłki nożnej poza ramy działalności Związku.

Art.36 Statutu PZPN określa w sposób precyzyjny kompetencje Zarządu, z zastrzeżeniem w Pkt.24 tegoż Art. 36 temu organowi prawo do podejmowania innych decyzji i uchwał we wszystkich sprawach, z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia Delegatów, Komisji Rewizyjnej i organów jurysdykcyjnych Związku.

Z zapisów Art. 26 pkt 12 Statutu PZPN wynika jednoznacznie że kompetencje co do zmian strukturalnych posiada wyłącznie Walne zgromadzenie delegatów Związku.

Powoływanie się przez Zarząd PZPN w Uchwale IV/62 na konieczność przekazania prowadzenia rozgrywek narzucona została przez zbiór przepisów RODO jest w istocie wątpliwej jakości pretekstem do przeprowadzenia bardzo znaczącej zmiany organizacyjnej Związku poprzez wykluczenie ze struktur Wojewódzkich związków oraz PZPN związków okręgowych i podokręgów,a także w konsekwencji odebrania mandatów delegata na Walne zgromadzenie PZPN jakie obecnie posiadamy.

Nieprecyzyjne zapisy Uchwały IV/62 powodują, że aktualnie w wielu związkach wojewódzkich w trybie pilnym powstają oddziały terenowe , które nie mają umocowania w Statutach Polskiego Związku Piłki Nożnej i Wojewódzkich Związków, w sposób bezprawny, jednoosobowo decyzją Prezesa Związku lub Zarządu, poza wszelkimi kompetencjami wynikającymi z istniejących Statutów za przyzwoleniem i aprobatą PZPN.
Okręgowe Związki Piłki Nożnej prowadzą rozgrywki amatorskie w klasach od IV ligi poprzez klasę okręgową, A,B,C, i przede wszystkim rozgrywki młodzieżowe. Praca naszych związków jest możliwa dzięki ogromnej rzeszy działaczy społecznych którzy mając nasze wsparcie organizacyjne są w stanie prowadzić kluby bez pomocy Wojewódzkich Związków i PZPN. Nie otrzymujemy żadnego wsparcia finansowego, a składki od klubów za prowadzenie rozgrywek wracają w ogromnej wielkości w postaci sprzętu sportowego , turniejów i nagród do klubów.

Posiadamy majątek własny, zobowiązania wynikające z umów sponsorskich, rozpoczęte projekty ze środków zewnętrznych w tym środków europejskich. Jesteśmy umocowani w strukturach Wojewódzkich oraz PZPN poprzez zapisy w Statutach i opłacanie składek członkowskich. W Okręgowych Związkach są zatrudnieni pracownicy, mamy biura wyposażone w bardzo dobrej jakości sprzęt komputerowy, mamy oprogramowania stanowiące wartość niematerialną i prawną, mamy zobowiązania finansowe wobec kontrahentów oraz nierozliczone transakcje z klubami z tyt. prolongaty zadłużenia klubu. Przedmiotowa uchwała powoduje niemożność zgodnego ze statutem OZPN , DZPN, PZPN dokonania zmian strukturalnych oraz zgodnego z prawem w ciągu bardzo krótkiego czasu rozliczenia się z członkami stowarzyszenia.
Wartością nie do przecenienia dla sportu amatorskiego jest to, że skupiamy wokół siebie nie tylko zawodników uprawiających piłkę nożną, ale także ogromną rzeszę kibiców, działaczy społecznych i rodzin dzieci i młodzieży zrzeszonej w naszym związku. Kilkadziesiąt lat społecznej pracy wyrzuca się poza nawias społeczności piłkarskiej wyłącznie dla interesów wąskiej grupy działaczy PZPN chcących za wszelką cenę utrzymania władzy.
Taki sposób postępowania PZPN oraz Wojewódzkich ZPN jest nie do przyjęcia i narusz podstawowa zasadę równości członków stowarzyszenia oraz oceniając sprawę na niwie formalnoprawnej łamie Statut PZPN i WZPN.
Reasumując wnoszę jak na wstępie.

W załączeniu :
1.Uchwała nr IV/62 z dna 24 kwietnia Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie podmiotów upoważnionych do prowadzenia rozgrywek piłkarskich na terenie Wojewódzkich Związków Piłki Nożnej.

Z poważaniem,
Maria Kajdan
Prezes Zarządu
Okręgowego Związku Piłki Nożnej w Legnicy
Upoważniona do reprezentowania Prezesów Okręgowych Związków Piłki Nożnej oraz Delegatów na Walne Zgromadzenie Polskiego Związku Piłki Nożnej uczestniczących w spotkaniu 09.05.2019 r.
Do wiadomości :
1.Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Komisja Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki

Powiązane wpisy