Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Słodka Julka zacznie od Kościelca

LEGNICA. Kampania społeczno - edukacyjna Słodka Julka rusza z wielkim impetem 21 września br. W Szkole Podstawowej w Kościelcu zaplanowana jest uroczysta inauguracja projektu pn. SŁODKA JULKA. Przedsięwzięcie to dotyczy szeroko rozumianej problematyki cukrzycy wśród dzieci. Głównymi jego adresatami są: uczniowie, rodzice i nauczyciele oraz młodzi sportowcy Zagłębia Miedziowego. Partnerami w realizacji projektu będą dyrektorzy szkół podstawowych oraz kluby sportowe, a także środowisko samorządowców związane z tym regionem, odpowiedzialne z kreowanie polityki zdrowotnej. 

Zatem przedstawmy głównych organizatorów i pomysłodawcę tego projektu.

- Nie po raz pierwszy dotykamy ważnych społecznie tematów, realizujemy swoje projekty z otwartymi na wyzwania partnerami : Miedziowym Centrum Zdrowia S.A., Fundacją Samodzielne.pl , KGHM Polska Miedź S.A. , Fundacją KGHM, Polskim Związkiem Piłki Nożnej, Zagłębiem Lubin S.A. Lubinpex Sp. z o.o., Saller Polska, Zina, Interferie S.A., KGHM ZANAM S.A., Kina Helios - mówi Maria Kajdan Prezes OZPN Legnica i dodaje. - Zarząd OZPN właśnie tak pojmuje rolę Związku, wiemy bowiem, że sport jest najlepszym nośnikiem informacyjnym i dociera wszędzie. Uczniowie szkół to także nasi zawodnicy. Powszechne przekonanie, że sport uczy i wychowuje, jest kuźnią charakterów młodych ludzi musi mieć odzwierciedlenie w naszych działaniach, więc oprócz działalności stricte sportowej podejmujemy ważne społecznie tematy, bo taka jest nasza rola w dzisiejszym pełnym zagrożeń i braku empatii świecie. Projekt Kampania społeczno - edukacyjna " Słodka Julka" uzyskał Honorowy Patronat Ministra Edukacji Narodowej , Patronat Honorowy Dolnośląskiego Kuratora Oświaty we Wrocławiu, Polskiego Stowarzyszeniem Diabetyków- Zarządu Głównego oraz Polskiego Związku Piłki Nożnej - to dla nas wyraźny sygnał, że to co robimy ma sens, a jednocześnie zobowiązanie do pracy na najwyższym poziomie.

Zajęcia edukacyjne kampanii „Słodka Julka” rozpoczynają się w Szkole Podstawowej w Kościelcu, w szkole Julki - bohaterki kampanii. Spotkanie z grupą ponad 300 dzieci rozpocznie emisja filmu o zmaganiach Julii z chorobą cukrzycową.

- Należy podkreślić, że edukacja stanowi podstawowe i najistotniejsze przesłanie projektu. Cel ten zamierzamy osiągnąć poprzez popularyzację wiedzy o chorobie jaką jest cukrzyca, o tym w jaki sposób manifestują się jej objawy, jak się przed nią chronić i w jakim sposób postępować w przypadku, gdy choroba już występuje u dziecka - mówi Waldemar Sułek Wiceprezes MCZ S.A. - W związku z tym przygotowujemy prelekcję, która będzie prezentowana w szkołach i pozostałych miejscach spotkań, nasi lekarze diabetolodzy będą w tym czasie prowadzić konsultacje indywidualne, pielęgniarki wykonywać pomiar poziomu cukru we krwi, dietetycy natomiast będą badać skład ciała (tkankę tłuszczową, wodę, masę mięśniową). Całość wymaga także przygotowania przez nas materiałów edukacyjnych z zakresu profilaktyki zdrowotnej oraz zdrowego stylu życia, w kontekście zapobiegania cukrzycy oraz radzenia sobie z jej objawami, w sytuacji kiedy mamy już z nią do czynienia. Opracowania te, podczas spotkań, zostaną przekazane ich uczestnikom.  Chcemy jednocześnie nadmienić, że projekt swoją tematyką wpisuje się w naszą aktywność medyczną oraz jest ważną częścią działań o charakterze CSR, podejmowanych przez „MCZ” S.A. w Lubinie na rzecz promowania w środowisku profilaktyki zdrowia oraz zdrowego stylu życia. Mamy za sobą m.in. liczne spotkanie organizowane w szkołach podstawowych Zagłębia Miedziowego podczas, których propagowaliśmy zdrowy styl życia prowadząc przesiewowe badania np. w zakresie wad postawy, otyłości, ciśnienia krwi, pojemności płuc i oczywiście poziomu cukru we krwi.
Następnie dzieci wezmą udział w warsztatach kulinarnych „Rozgryźć cukrzyce”, które mają nauczyć je, jak nie tylko odżywiać się prawidłowo chorując na cukrzycę, ale również jak jeść zdrowo, by nie zachorować. Wspierać Projekt w tym zakresie będą najlepsi kucharze z firmy Lubinpex Sp. z o.o.

Równolegle, w pracy warsztatowej „Dobre Praktyki Edukacyjne” będą uczestniczyć nauczyciele szkoły, którym zostanie przedstawiony program psychoedukacyjny zawierający zestaw praktycznych kart pracy, a w całości stanowiący program psychoedukacji dla uczniów przygotowane przez Fundację Samdzielne.pl

- Misją Fundacji - mówi Prezes Fundacji dr Katarzyna Kajdan - jest kształtowanie samodzielności odbiorcy – i dziecka, i dorosłego, w każdym aspekcie jego życia, by mógł cieszyć się jego jakością i wzrastać w wiedzy, pasji i ciągłym rozwoju. Większość wyzwań, które podjęliśmy przy realizacji naszych projektów stanowi odpowiedź na potrzebę rozwiązania realnie istniejących trudności w wymiarze społecznym, zawodowym i prywatnym naszych odbiorców. Efekt naszego spotkania, którym dziś jest kampania Słodka Julka, to już kolejne przedsięwzięcie, które realizujemy wspólnie z MCZ , OZPN Legnica i Fundacją KGHM. Mamy za sobą kilka lat wspólnych działań i zawsze owocują one przedsięwzięciami, które śmiało można nazwać sukcesem - i dodaje. Fundacja Samodzielne.pl ma zaszczyt być jednym z organizatorów kampanii „Słodka Julka”, począwszy od etapu konceptualizacji poprzez realizacje i nadzór merytoryczny, ale co ważniejsze – edukuje. W projekcie skupiamy się na osobach, które powinny stanowić główne wsparcie dzieciaków, nie tylko w chorobie, ale i w codziennym życiu - na nauczycielach, rodzicach i trenerach. To dobrze przygotowany dorosły jest w stanie poprawiać jakość życia dziecka, dbać o jego dobrostan psychiczny. Stworzyliśmy dobre praktyki edukacyjne, które są kompleksowym programem psychoedukacyjnym do realizowania w szkołach i stanowiący materiał możliwy do wdrożenia nie tylko w okresie kampanii, ale także później w ramach godzin wychowawczych.

W kampanię Słodka Julka bardzo aktywnie włączył się Wolontariat KGHM, który przegotował dla wszystkich uczestników zajęcia z pierwszej pomocy przedmedycznej oraz wystawę minerałów, stanowiącą dodatkową atrakcję dla dzieci. Wolontariat KGHM przygotował też upominki dla wszystkich dzieci biorących udział w projekcie.

Na zakończenie spotkania, wszyscy uczestnicy wydarzenia będą mogli wspólnie zasiąść do stołu i spróbować zdrowych smakołyków przygotowanych przez dzieci podczas warsztatów kulinarnych. Piątkowe spotkanie w Kościelcu otwiera kampanię społeczno-edukacyjną dla kolejnych szkół z Regionu Zagłębia Miedziowego.

By dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę www.slodkajulka.pl

Powiązane wpisy