Bolków, Chocianów, Chojnów, Gaworzyce, Głogów, Grębocice, Jawor, Krotoszyce, Kunice, Legnica, Legnickie Pole, Lubin, Męcinka, Miłkowice, Mściwojów, Paszowice, Pielgrzymka, Polkowice, Prochowice, Przemków, Radwanice, Rudna, Ruja, Ścinawa, Wądroże Wielkie, Zagrodno, Złotoryja

Lubin czeka na centrum przesiadkowe

LUBIN. 9 czerwca minie pięć lat od powrotu kolei pasażerskiej do Lubina. Nie jest tajemnicą, że sprawny transport kolejowy jest magnesem dla inwestorów. Ci jednak od lat skutecznie omijają Lubin szerokim łukiem... Najwidoczniej nie wszystkim odpowiada... otoczenie stacji kolejowej w Lubinie? Ale to się zmieni... 

Lubin czeka na centrum przesiadkowe

Lubin chce wybudować multimodalne centrum przesiadkowe. W planach jest budowa hali dworcowej z poczekalnią oraz dwa dworce autobusowe do obsługi ruchu dalekobieżnego i lokalnego. Ruch pieszy i samochodowy w okolicach stacji kolejowej ma natomiast usprawnić tunel pod torami.

Miasto chciałoby wybudować tunel pod istniejącą linią kolejową w obrębie stacji oraz przebudować układ komunikacyjny w jego pobliżu. Powstałoby także multimodalne centrum przesiadkowe.

Zadanie podzielono na trzy części. W każdej z nich projektant przygotuje oddzielną dokumentację. Pierwsza dotyczy przygotowania projektu tunelu drogowo-rowerowo-pieszego. Druga natomiast będzie dotyczyć przyległego układu dróg. Ostatnia dotyczy budowy budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą do obsługi pasażerów. Wykonawca będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie materiałów.

Opracowanie będzie dotyczyło terenu ograniczonego od zachodu ulicą Chocianowską, od północy ulicami Chocianowską i 1 Maja, od południa ulicą Stary Lubin, a od wschodu obszarem Regionalnego Centrum Sportowego. Koncepcja zakłada, że w pobliżu stacji kolejowej w Lubinie ma powstać centrum przesiadkowe, z którego korzystaliby zarówno pasażerowie kolei, autobusów, tych dalekobieżnych, ale też lokalnych, jak i busów.

Przewidziano budowę dwóch dworców – zachodniego oraz wschodniego – jako części multimodalnego centrum przesiadkowego. Zachodni będzie obsługiwał autobusowy ruch dalekobieżny, a wschodni ruch lokalny. Wraz z inwestycją powstaną parkingi oraz miejsca postojowe dla taksówek, busów, rowerów oraz kiss&ride. Dla podróżnych zaplanowano natomiast ogrzewany i klimatyzowany budynek, w którym znajdą się poczekalnie, pomieszczenia sanitarne czy automaty biletowe.

Powstać ma system informacji pasażerskiej zasilany fotowoltaiką, monitoring, kontenerowa automatyczna toaleta. Ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi zapewnią wiaty przystankowe. Przewidziano także stacje ładowania pojazdów elektrycznych w obrębie parkingów na dworcu wschodnim i zachodnim.

W skład multimodalnego centrum przesiadkowego zaplanowano także budowę tunelu-drogowo-rowerowo-pieszego pod linią kolejową nr 289 w technologii betonowej. Obiekt będzie podzielony w kontekście obsługi samochodów oraz oddzielnie pieszych z rowerzystami. Z ogłoszonego przez miasto przetargu można się dowiedzieć, że z części dla pieszych tunelu będzie można dostać się na perony stacji Lubin oraz na dworzec i parkingi. Będą także windy oraz pochylnie. W przypadku rozbudowy linii kolejowej, mają być przewidziane w projekcie kolejne wejścia na perony w przyszłości. To istotne w kontekście niedawnego powrotu do Lubina połączeń kolejowych.

Poza włączeniem tunelu w lokalny układ dróg – w tym szczególnie do ul. Odrodzenia i ul. Sudeckiej, rozbudowie ulegnie istniejące skrzyżowanie ulic Kolejowej i Odrodzenia. Przebudowane zostaną ul. Odrodzenia, ul. Sikorskiego, ul. Sudeckiej i Chocianowskiej w kierunku węzła „Lubin Zachód” na drodze S3. Zaplanowano budowę ronda w rejonie projektowanego dworca zachodniego. Zlikwidowane będą istniejące przejazdy kolejowo-drogowe na ul. 1 Maja i ul. Stary Lubin.

Plan ambitny i potrzebny Lubinowi. I całemu Zagłębiu Miedziowemu.

Powiązane wpisy