Rozpoczyna się remont dworca kolejowego
LEGNICA. Rozpoczynają się prace na stacji Legnica. Efektem będzie lepsza obsługa podróżnych, perony wyposażone w windy, czytelne oznakowanie, przystosowanie stacji do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania. Odnowiona zostanie hala główna, która podobnie jak perony, zachowa historyczny charakter. Na prace realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczono środki budżetowe ok. 27 mln zł. Po odremontowaniu dworców PKP w Jaworze, Chojnowie czy Zgorzelcu przyszła pora na Legnicę.
- Po uzyskaniu pozwolenia na budowę, prace rozpoczynają się od renowacji hali w rejonie peronu nr 5. Rozebrane zostanie poszycie i osłony hali. Wykonawca musi bezpiecznie zdemontować szklane, metalowe i drewniane elementy. Następnie stalowa konstrukcja zostanie wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną - informuje Mirosław Siemieniec Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.- Po pomalowaniu konstrukcji będą montowane nowe elementy ścian i dachu. Na czas prac teren zostanie odpowiednio wygrodzony i oznakowany. Prace nie będą wpływały na rozkładowy ruch pociągów.
Stacja Legnica będzie wyposażona w 4 windy, ułatwiające podróżnym dostęp do peronów. Zostaną zamontowane naprzeciw schodów, prowadzących z przejścia tunelowego na perony nr: 2,3,4,5. Przebudowane zostaną dwa główne perony nr 3 i nr 4, na których koncentruje się odprawa pasażerska. Zamontowane będzie nowe oświetlenie i odnowione dawne posterunki dyżurnych ruchu. Dojścia będą wyposażone w system oznakowania dotykowego (tzw. ścieżki dotykowe), który ułatwi dostęp do pociągów osobom niedowidzącym.
Przebudowa obejmie również główne przejście tunelowe legnickiej stacji. Obiekt zyska na estetyce, zamontowane będzie nowe oświetlenie. W zachodniej ścianie przejścia (naprzeciw schodów) będą wejścia do wind. Wraz z modernizacją peronów (nr 3 i 4) przebudowane zostaną schody, dostosowane do nowej wysokości peronów. Zachowane i odnowione zostaną oryginalne kute balustrady schodów.
Renowacja hali peronowej to duże przedsięwzięcie. Jeden z największych tego typu obiektów w kraju, ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości.. Wymienione zostaną pokrycia z blachy, uzupełnione przeszklenia, zainstalowane nowe rynny. Zaplanowano też odtworzenie świetlika dachowego w oparciu o dostępne materiały archiwalne.
Ze względu na historyczny charakter stacji, prace już na etapie projektowym wymagały uzgodnień konserwatorskich. Zostaną zachowane historyczne elementy, a nowe będą uzupełniane tak by harmonizowały z zabytkowym charakterem obiektu.
Projekt realizowany jest w trybie projektuj i buduj. Dotychczas wykonawca przygotował projekt. Wykonał monitoring kanalizacji, odwodnienia oraz części instalacji. Sprawdzono oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali.
Wartość umowy na realizację zadania pn.: „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” wynosi ok. 27 mln zł (netto). Projekt jest finansowany z budżetu państwa. Zakończenie prac, jeśli nie będzie potrzeby dodatkowych działań lub ustaleń, m.in. ze względu na charakter obiektu, planowane jest w przyszłym roku.